tisdag 22 februari 2011

Veckans Hus - tegel, tegel, tegel....

Nu är det tegel som gäller denna vecka.... å tegel kommer det, i massor!
När jag var i Bulgarien så besökte jag den gamla staden Nessebar och där fotograferade jag en mängd kyrkor och byggnader som var byggda av tegel. men jag hade ingen aning om VAD jag fotade...
Men nu har jag ägnat hela kvällen åt att googla runt för att finna information, så håll till godo! =)
__________
Under tolv- och trettonhundratalet byggdes flera kyrkor och det sägs att denna lilla halvö hade över 40 kyrkor som mest. Det var rika personer som inte visste vad de skull spendera sina pengar på och då byggde de kyrkor i olika stilar och den ena skulle vara värre , finare än den andres.

  Basilikan i Nessebar är byggd på den norra delen av halvön. Den är 28 meter lång och 18 meter bred. Efter venetianernas härjningar på 1200 talet så återstår det inte så mycket av grundmurarna, byggnaderna och valven, men man kan ändå se hur de är uppbyggda. Fascinerande!
Den började grävas ut redan 1920, nu har basilikan delvis återställts.







St Stefankyrkan är ett viktigt monument över medeltida bulgarisk arkitektur. Den byggdes på tolvhundratalet och är 12 meter lång och 9,5 meter bred, men det är målningarna på insidan som är den stora behållningen. Det finns 258 vägmålningar och mer än tusen små skulpturer. Tyvärr kom gick jag aldrig in i kyrkan eftersom jag inte visste denna info förrän ikväll.....



st John Baptist kyrka

 

 Pantokratorkyrkan:  Vilken otroligt läcker fasad på denna kyrka, den fascinerade mig verkligen.  Kyrkan har två ingångar i söder och i väster. På östra sidan finns tre små valv på fasaden. Den rikt dekorerade kupolen har åtta valvfönster. Kyrkan är så välbevarad att man lätt kan föreställa sig hur det såg ut med alla 40 kyrkor på Nessebars storhetstid!




 ....ja, ni som orkat ta er hela vägen ner hit i min blogg har gjort det bra, för tydligen gick jag igång på ordet tegel.... =)
Och vill du se mer Tegel så klicka in till Hedwig / Veckans Hus

6 kommentarer:

Rantamor sa...

Oj d va värst va tegel du hittade i ditt arkiv, och vilka kyrkor, helt otroliga valv, att dom alls får dom att hålla ihop.
Ja där ser man det vore värt att googla innan resan så man inte missar något.
Men du är duktig som googlar, det kunde jag ju gjort idag med, men kanske dom som är intresserade av att veta kan googla.
Tycker att det är synd att så få är med på denna utmaning, för här lär mig sig lite också....om det nu fastnar något i skallen..

Nä jag har så värk i storkroppen att jag ska värma på "vetegröten" å lägga mig på spikmattan med gröten...
Nattnattkram...

Leena sa...

Haha, här var det tegel vill jag lova! Men väldigt intressant, vackra byggnader och vackra bilder också. Bulgarien är precis den typ av länder som jag skulle vilja åka till. Kanske blir det någon gång ... Och så undrar jag hur vi gjorde före google? Vi brukar köpa guideböcker före resor men där står ju inte allt.

Sandbergs Fotoblogg sa...

Vilka byggnader i tegel, inga svårigheter att ta sig ner till kommentarsrutan.

Tänk vad man kunde förr, saknar dessa dekorationer på dagens moderna hus.
Glas och åter glas är vad fasaderna här har, tycker synd om alla fönsterputsare som hänger i linor från taket.

Ha en bra dag!

Anni sa...

Åh Rantis, vilket underbart inlägg! Jag älskar tegel och byggnader med tyngd - skulle ju kunnat fotografera mig galen på de där platserna! Man kanske skulle ta en tur till Bulgarien?

Hedwig sa...

Hoppsan, har missat att kommentera hos dig under veckan - förlåt mig. Vilka fantastiska kyrkobyggnader - kanske tur att du inte kom in i den första. Minneskortet hade säkert fyllts snabbt. Dessa foton är nog veckans mest fascinerande.
Tusen tack Camilla

Anonym sa...

Grattis till att ha en av de mest sofistikerade bloggar jag kom över på ett tag! Dess otroligt hur mycket du kan ta ifrån något helt enkelt på grund av hur visuellt vacker den är. Youve sätta ihop en bra blogg utrymme bra grafik, video, layout. Detta är definitivt ett måste-se blogg!