söndag 20 februari 2011

Veckans Hus - teater

 ....vill också vara med i Veckans Hus denna gång men såg att det redan fanns några foton på Colosseum i Rom, men tyvärr hade jag inga andra foton på teatrar så ni får hålla till godo....

 ....på vår kryssning från Barcelona runt Italien så blev det även ett stopp i Rom, tyvärr hade vi ju inte så många timmar på oss att kika runt men vi tog en taxi å bad chaffisen stanna till lite här å där så jag skulle kunna fota lite....

Colosseum är en ellipsformad amfiteater uppförd mellan 70 och 80 e.Kr och tog som mest 87 000 åskådare. Byggnaden har en omkrets på 524 meter och är 48 meter hög och den har 76 numrerade ingångar och 4 VIP ingångar. Invigningen av Colosseum varade enligt sägnen i 100 dagar och då dödades många gladiatorer och djur. Gladiatorspelen ordnades av kejsarna och efter rangordning fick man plats på läktarna. Kejsarens närmsta män fick de bästa platserna längst ned och resten fick plats högre upp. Under arenan fanns en labyrint av korridorer och rum. Där fanns plats för djur, redskap och män. Hela arenan var täckt av ett skinntak som satt fast i träpålar.

 ... till Rom återkommer jag gärna för att stanna några dagar och se mer av denna fantastiska byggnad och den underbara stad!


4 kommentarer:

Hedwig sa...

Dina bilder på Colosseum är minst lika bra och intressanta som de andras. Vad stressande det måste ha varit i Roms täta trafik att hinna med så mycket som möjligt. Bra jobbat.

Leena sa...

Så fina bilder du hann ta på din blixtvisit! Rom är verkligen en stad att utforska, vi var där i fyra dagar och jag skulle gärna komma dit igen ... och stanna några veckor ... hur mycket som helst att se och uppleva.

Anni sa...

Oj, så sugen jag blev på en resa till Rom! Så maffigt hög Colosseum är - ytterligare två rader med bågar jämfört med den amfiteater jag visade.

Elisabeth sa...

Inte svårt att drömma sig tillbaka hit!