söndag 13 februari 2011

Söndags Triss - Konst/Konstigt

....i dagen triss bjuder jag på konst eller konstigheter som blivit lite ärrad av naturens gång!

...det är en konst att skapa en gärdsgård och det konstiga är att man gör den utan spik eller skruv! När den väl är färdig och blivit något med åren är den en konst för ögat!

...att bygga en egen bastu är också en konst, det är min moffa som byggt den, han var en tusenkonstnär å byggde å fixade ALLT konstigt.
Det är också en konst att elda i den så det inte blir FÖR varmt.....

...och till sist bjuder jag på lite konst eller konstigheter som vuxit sig ett med naturen på grannen tomt.
Vackert eller ej? Ja, det är upp till betraktaren att säga.......


28 kommentarer:

Rantamor sa...

Oj ha du fått till en triss, jag bara funderar ännu...lite trög efter kyrkogårdspromenaden =D =D
Men Rantafar tog en bra siffra på 365 idag...lätt som en plätt...

Men du har ju kommit fram till en riktigt bra triss, både konst och konstigt..
Ratafar skakar på huvudet åt hedenhös PPM, nu ska det bli ändrig av.....

SoF sa...

Alla dina bilder här har motiv som mycket väl skulle kunna varit fotograferade av mig.
Gillar!

Bilden längst ner blir favoriten för en rostälskare som jag.

Soliga hälsningar från Västergötland och SoF!

Marmeladen sa...

Fina bilder av konst. Gillar din första bild mest.

Barnens Hjältar sa...

Tack för kommentaren, fin triss!

Lasseivomma sa...

Härlig form av konst tycker ju jag som gammal bonde (ja halv då). Dessutom har du fotat så att det blev konst i en dimension till. Snyggt jobbat.

Pysselfarmor sa...

Gillar alla tre! Konstigare än så är det inte ;-)

suveräna bilder

Marie sa...

Mkt fina foton Rantis. Då jag är väldigt svag för gammalt och rostigt blir det trean som blir favvisen i dag.

Anonym sa...

Mycket fina foton, speciellt den sista. Kan tro att den där bastun är alldeles suverän att basta i också!

Gunvor sa...

En jättefin konsttriss! Vackra bilder på gärdsgårn och bastutaket. Ja sista rostbilden går också hem! Så då blev det en supertriss då!

Eva sa...

Jag gillar alla dina tre bilder, kan inte välja någon favorit av dom, så det får bli tre favoriter den här gången :-))

Barbro sa...

Så härligt triss.
Jag tycker så mycket om gamla gedigna byggnader och även rostiga saker som ligger i naturen som har växt in i bilden och blivit till riktiga kosntverk.
Jättefint.

Monkan sa...

Gärdsgårdar och timmerhus är ju verkligen en konst, vacker konst. Grannen har kanske inte tänkt på skrotet som konst, men det är fint, och snygg bild.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Vem kan tävla med Dig, Du är ju proffs.

Hittade Du motiven i dag ?
Allt är fint på sitt sätt.

Barbro S sa...

Snygga bilder på vackra motiv, alla tre, tycker jag. Konst och lite konstigt, kanske:).

Bildgatan sa...

Fantastiska vackra foton.

Konsten av bygga gärdsgårdar samt att sätta upp en timring är det inte många som klarar av idag, och inte blir de fler. Därför måste vi vara rädda om både hantverket och kunskapen.

Sista fotot är också vackert, hur nu skräp kan vara vackert. Där har vi också ett annat hantverk som garanterat inte görs på samma hållbara sätt. Undra hur de moderna står sig mot väder och vind?

En triss med konsthantverk som ligger högt i kurs.

Susanne sa...

Konsthantverk som mer eller mindre glömts bort är också min första tanke inför de två första bilderna. Och så lite gammalt och rostigt på slutet.

Per-Anders sa...

Industriprylar och byggnadsverk kan mycket väl lämpa sig att göra konst av. Från rätt vinkel kan även ett kugghjul vara vackert.

Anni sa...

Ett är då säkert - det är inte konstigt!

Helt klart konst, i en finfin blandning. Gärdesgårdar är fantastiska!

Jah Hollis sa...

Gärdsgården tycker jag är det bästa exemplet på en konst som är både vacker och funktionell. Fina trissbiler.

agnetha sa...

Tänk vad gammla och mossiga saker kan vara vackra. Snyggt!

sinneskatten sa...

Vilken fin triss som riktigt andas vår historia.

mammakero sa...

Älskar trä, speciellt trä som fått vittra lite och får den där grå tonen. Extra plus för all lav på gärdsgården! Visst är det konstigt att det kan växa rostigt järn ur jorden hos vissa...?!
Finfina bilder och en lyckad triss!
Tack för den fina kommentaren hos mej! :)

BP sa...

Suverän tolkning - som vanligt här:-)
Den sista bilden är min aboluta favorit. Vet inte vad det är men en sak vet jag: för mig är det vacker konst - å rost går jag igång på som du kanske vet;-)

LissenTo sa...

Snygg tolkning av konst. Den sista läcker.

Mysigast måste att basta i moffas bastustuga.

Må så gott.//Lissen

Beppan sa...

Jag älskar gamla gärdsgårdar! Visst är det en konst att kunna göra dessa - utan vare sig spik eller järntråd!

Fina foton alla tre!!

christina sa...

Fina bilder i diin triss..sista bilden är min favvo!

Kerstin sa...

Himla fin triss, jag gillar ju det gamla och slitna, precis som många andra fototokar. :) Gärdsgården är jättefin men den sista bilden är bäst. Snygg vinkel och så är det ju rost. Kan inte bli bättre. :)

Elisabeth sa...

Tycker om hur solljuset faller i dina bilder. För mig är det verklig konst.