torsdag 11 februari 2010

Torsdagsfoto - Hantverk

Hos Birgitta på Torsdagsfoto har hon idag valt temat
Hantverk
När jag var över till mina släktingar i Finland i somras så tog jag några detalj bilder på min morfars bastustuga nere vid "åg-lide" i Kronoby.
Han var en tusenkonstnär min moffa, gjorde allt från smörknivar, till trägubbar, moraklockor och större byggnader och han hade ett otroligt samspel mellan händer, verktyg och materialet.

Min Rantamor och far älskar att basta, men jag är inte lika förtjust i det, men visst är det skönt att krypa in i en varm bastu, kanske t.o.m få med "björk-kvasten" och känna den friska löv lukten på kroppen....

Bjuder på en till bild, på min man som "provar" den finska bastun....
men älskling: Man måste ta av sig kläderna först....
*hihi*

Mer hantverks foton hittar du här:

13 kommentarer:

MariaKF sa...

Äkta hantverk! Är också från Finland och min morfar var också `tusenkonstnär´ - skapade allt själv!

Maria sa...

Så fint timrad bastustugan är! Rejält och vackert hantverk!
Ha en bra dag!
/Maria

Rantamor sa...

Den Bastun har jag bastat i ett antal gånger. Men nu står den övergiven efter att byggherr`n är borta..synd. Men herr H. hur bastar du?? Vi brukar klä av oss...men jag vet ju inte hur ni gör i Bollnäs. Lite knasigt. Men usch va brun du var...eller va du så skitig??? =)
Ja far var tusenkonstnär, verkligen.

Ha en bra dag. (här snöar d =()

Flanören... sa...

Jodu, här har du hittat hantverk av det mer gedigna slaget.
De kunde på den tiden, husen står ograverade, flera hundra år senare.

Maria sa...

Jätte fin bild på den finska bastun och det ligger mycket kärlek och hantverk bakom dessa(:
Ha en bra dag!

DorisLaura sa...

Skulle sitta fint med ett bastubad nu... i kylan...
ha en bra dag :-)

Cecilia Artista sa...

Så duktig han är din morfar! Byggandet av bastun är verkligen ett gediget hantverk!

mimmi sa...

Det var ju jätte fint :) va duktiga de var ..men jag håller med dig ang din man ... jag har nog inte sett någon i en bastu med kläder på förut ;)

anemonen sa...

En vacker bild på bastun. Ett riktigt hantverk.

Erik "Semlan" sa...

Bastu är inte dumt alls. Vedeldad bastu är bäst! Den där bastun ser fin ut. Samlade han bastustenarna själv? Det är en konst, precis som att mura en rökstuga. Var i Finnskogarna i Värmland och inget går upp mot de rökstugor som finska svedjebönder byggde förr. Verkningsgrad på 80-90 procent! (Rena bastun där inne.)

"Lillagul" sa...

Hejsan !
Vilken fin bastu din mrofar byggt

Veronica sa...

Yeeees!!! Klockrent!!!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Det var inget rackel de byggde på den tiden utan kvalite och vackert är det. Som bastuälskare kan jag se att din man verkligen inte fattat det där med bastu. Själv längtar jag nu till vi kommer till stugan och får ta ett skönt bad. Trots att vi saknar vintervatten får vi ta med oss 25 liters dunkar och även snö går ju att smälta, allt för att få sig ett bastubad.

När jag var liten sprang vi ut och gjorde snöänglar och sedan in i bastun, hur kul och skönt som helst.

Bastu är ju renande för själen och som sambo till en "byfinne", som han kallar sig själv, har jag fått bada än mer.