söndag 1 augusti 2010

Veckans Hus - Världs Arv


.... i veckans hus temat är det Världsarv som gäller och när jag började att
Googla på Världsarven så insåg jag att jag har ju besökt en massa ställen.
Budapest
Gamla Stan- Prag
Sagrada Familja
Florens
Neapel
Pisa
Gamla Stan - Tallinn
Pompeji
Tallinn besökte jag ju för ca två veckor sedan så vill ni se foton där i från så kan ni
klicka HÄR för att se gator och torg

och här för att se de riktigt gamla byggnaderna

Men mitt val av Världsarv får bli

Pompeji
nu finns de ju inte så många intakta hus i detta Världs arv,
men en massa vackra detaljer från det som en gång var en
vacker romersk stad finns det allt.....

Staden Pompeji var en gång ett tillhåll med bad och kulturliv för rika romare.
Platsen är belägen nära floden Sarnos utlopp i Neapelbukten.
Pompeji grundlades på 500- talet f.Kr och stod länge under samnitiskt välde för att först i och med Sulla övergå i en romersk militärkoloni.
Ett flertal andra byggnader kom till c:a 300 år senare.

Pompeji är mest känd för dess öde i samband med Vesuvius utbrott 79 e.Kr.Katastrofutvecklingen tog sin början strax efter middagstid den 24 Augusti, då efter ett inledande jordskalv, ett moln av aska och ånga rusade i höjden från det öppnade Vesuvius mitt, varpå strax grus och sten började hagla över omgivningen. En del flydde redan i och med jordskalvet, medan andra valde att stanna. Några sprang för att gräva ned sina värdesaker. Andra fyllde kärror med sina tillhörigheter, bara för att på vägen ut från staden fastna bland andra vagnarna i de trånga gränderna.

Tjocka lager av aska täckte staden och både namn och plats glömdes med tiden. Sedan återupptäcktes Pompeji 1748
Skillnaden mellan detta världsarv och de flesta andra arkeologiska utgrävningar är att invånarna i det senare fallet har tagit sitt pick och pack och lämnat boplatsen åt sitt öde. Men Pompejis invånare var uppenbarligen helt oförberedda på den annalkande katastrofen. Detta gör att att man får en unik inblick i hur folk levde sina liv i romarriket under det första århundradet.
Pompeji är definitivt ett ställe att besöka......


1 kommentar:

Hedwig sa...

Tack Camilla för dina bilder och text från Pompeji. Pompeji är som du säger 'mer levande' än andra lämningar eftersom man har hittat så mycket bevarat. Jag tror att det till och med var korgar med sädeskorn. Det har nog hänt en hel del där sedan jag var där för en väldig massa år sedan.