onsdag 23 juni 2010

Flikig Orkidé- Någon som vet?

....vad är detta för blomster?
Har krupit omkring på vår 5700 kvadratmeter stora tomt för att leta orkidéer, för jag vet att det finns, men vet ju bara inte hur de ser ut?
Så Vomma du som verkar vara en liten Karl Von Linne, är detta är orkidé?


....kröp omkring hos grannen med.... tror inte de såg mig....fotade deras härliga stuga och sommaräng. Foton på det kommer till midsommar tänkte jag....
Lekte med lite prästkragar på äng i PS i alla fall....

3 kommentarer:

Lasseivomma sa...

Kryp på du, bara drygt ett tunnland är inte särskilt stort när det gäller olika växter. Den andra bilden är en prästkrage, det kan jag säga säkert, den första är med viss sannolikhet en nattviol, som mycket riktigt är en orkidé. Trevligt att ha den på tomten, den heter nattviol därför att den doftar starkare i skymningen. Du kan själv jämföra med denna länk och se om det stämmer.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/orchida/plata/platbif.html

Anonym sa...

Din "flikiga orkidè är en orkéart, som jag alltid kallat nattviol. En underbar liten blomma med en underbar doft. Fridlyst numera, men som barn kunde jag plocka den i stora knippor!!
Lyckos att du hittar dem...
Ha en trevlig kväll
Birgitta

Camilla (Rantis) sa...

Tck Vomma och Beep för svar...
då ska jag krypa lite närmare någon dag/kväll och ta några macro foton...
Inte illa att ha fridlysta orkidéer på sin tomt, borde ju locka tyska köpare den dag man ska sälja stugan... *hahaha*