onsdag 1 juni 2011

ovanlig gäst....

 Hittade en ovanlig fågel vid mitt fågelbord idag. Googlade lite och fick fram att det är en stenknäck.
Fakta jag hittade:
"Det svenska beståndet är uppskattat till 5.000 – 15.000 par, varav förmodligen uppemot hälften finns i Skåne. Den finns i södra Sverige, upp t.o.m. Uppland/Västmanland.
Stenknäcken häckar i skogar med stort inslag av gamla lövträd. Ofta hittar man den inne i stora parker i städer."
...och jag bor mitt i granskogen i Järvsö!!

...attans att jag inte äger en bättre zoom...
fick heller inte till rätt skärpa på den lille fågeln...men men...
men förhoppningsvis ligger lilla fru Stenknäck på ägg så lilla familjen förökar sig
och jag kanske har hunnit införskaffa mig en ännu bättre "glugg" tills att familjen flyttar söder ut....


8 kommentarer:

Elisabeth sa...

Snygg bild. Fågeln har jag aldrig sett i verkligheten, men måste ha varit trevlig att se.

Leena sa...

Fina bilder på denna fågel som jag bara har sett en enda gång i verkligheten. Den var rätt kraftig och lite större än typ talgoxe, har jag för mig. Kul!

Fjällripan sa...

Men så fint! Den har verkligen ett ovanligt utseende, lite exotisk tycker jag! Kul att du fann den!
MVH

Lillsandöbon sa...

Grattis Camilla, en upplevelse att få se en Stenknäck. För över 20 år sen hade jag en Stenknäck vid fågelbordet i mars.

Anonym sa...

Underbart vacker fågel! Lik en papegoja,det hade nog jag trott om jag sett en. Lycko att kunna fånga en sådan på bild och se den i verkligheten.
God långhelg! Njut av sol och värme.
Birgitta

Rantamor sa...

Ja det var precis en sådan som vi hade på fågebrädan i Åsäng en gång...och jag var säker på att det var nån undulat eller pappegoja som rymt nånstans ifrån...

Kul...hoppas den kommer igen.
Nu har paret Stormfjäll åkt till Tomtebo med sin monsterbil... =D

Så nu är jag snart på banan igen...

Tjingeling nu ska jag kolla vad som fastnat i min Nikon ...

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Ja den är fin, en riktig raritet.Sådan som fågelskådarna säkert velat se.
Håller med Mamma Rantamor att den ser mer ut som pappis.Men vi har ju många vackra fåglar i Sverige stundtals.Alla flyttar väl inte.

Fick en följare till idag, men hon har ingen blogg.Hur kan man följa då?
Underbara sommardagar har vi här nere blandat väder.Precis som det ska vara, lite lagom med allt.

Hoppas allt är bra.

Kram Mi

Lotta sa...

Hallå din going.
Underbara bilder på denne lille gynnaren.
Jag tycker att den liknar en papegoja lite grann.
Jag fotade också en stenknäck för ett tag sen.Det var likadant här den kom fram och åt.
Jag hade frugan här också men henne fick jag inte korn på.
Den 13 och 16 maj har jag bilder på den.
Ha en riktig skön helg.
Kramizzzar i massor