tisdag 2 mars 2010

Tisdags Tema - Skrämmande


Tisdags temat har ordet Skrämmande idag....
Jag är ju en sån person som knappt är rädd för något och den gång jag skulle hoppa världens högsta bungyjump, 216 m från Bloukrans River Bridge utanför Plettenberg Bay i SydAfrika, frågade sig min Rantamor;
hur månen stod gentemot solen när jag föddes?
Å de kan man ju undra?
Gav henne en dikt en gång:
Tama fåglar längtar, vilda fåglar flyger

Men visst finns det saker som skrämmer mig.....
Det som pågår på jorden just nu, alla naturkatastrofer som vi inte kan värja oss emot....
Jordbävningar, tsunamin, vulkanutbrott och översvämmningar..... det skrämmer!

Mina foton idag kommer från staden Pompeij.
Staden som ödelades helt av ett vulkanutbrott år 75 e Kr, begravde allt och alla med lava från vulkanen Vesuvius.
Kring 1748 hittades staden igen och utgrävningarna började....





___________________________________
bjuder på en till bild..... bron jag hoppade bungyjumpen i från!

12 kommentarer:

Lasseivomma sa...

Nog är det skrämmande med naturkatastrofer alltid. Pompeji däremot är väl häftigt. Tänka sig att allt plötsligt bara stannar...

Maria sa...

Naturens kratfer är skrämmande!
Vackra och fina bilder!
Ha en bra dag!

Rantamor sa...

Ja det finns verkligen mycket som är skrämmande. Och vi som är mycket i fjällen skulle tycka att det var skrämmande om den naturen skulle bli förstörd för nästa generation. Tänk om inte Lilla C och hans barn kunde få uppleva det vi upplever. Hemska tanke.

Spännande bilder av staden Pompej. Du har fått uppleva mycket du i dina resor.

Tisdagskramen.

Pialotta sa...

Jo du har så rätt så.. Jorden ger tillbaka för allt vi människor ställt till med.. visst är det skrämmande för så många människor.
Bilderna är fina, men på samma gång skrämmande med historien bakom. Ha de fint denna soldag.. här i Skåne just nu i alla fall.. inte skrämmande;-)

Erik "Semlan" sa...

Undrar om Vesuvius snart får ett nytt utbrott? Med tanke på storstaden Neapel bredvid skulle det bli en hemsk katastrof. Hoppas vulkanen fortsätter sova. Pompeji är verkligen fantastiskt, fina bilder. Bungyjump är inget för mig, litar inte på gummitråden... Bra tolkning! Tack för din kommentar hos mig, kul att jag roar.

ormbunke sa...

Du var en våghals du. Jag har inte varit rädd för att göra vissa saker men hopa bungyjump det tror jag inte jag hade vågat mig på. Visst är det skrämmande bilder ini Pompeij. Men intressant är det. Ha de gott. Anita

Rantamor sa...

Hade du in fotot på ditt "gummibandshopp" tidigare???Såg inte det.
Hujedamig va tur att jag inget visste.
Det fotot hade ju passat in på gårdagenstema - djupt åxå...

Ja gummibandshoppet var skrämmande...för en mor iallafall.

Benita sa...

Jag skulle aldrig våga hoppa bungyjump, det låter mycket skrämmande för mig. Men fina är dina bilder som vanligt.

Ariella sa...

Finns mycket skrämmande i världen! Fast bungyjump är nog det värsta bland dina bilder :)
Tack för att du kikade in till mig innan.

Kram och ha en fortsatt trevlig kväll.

Gela sa...

Hej, visst är det skrämmande med naturkatastrofer. Man känner sig så maktlös. Du verkar ha rest mycket, härligt. Har ej hoppat bungyjump men dock tandemhopp med fallskärm från 4000 m. Var helt euforisk efteråt. Men tror jag skulle fega ur nu så där på ålderns höst... Ha en fin, fin kväll./Gela

Lissen sa...

Jag skulle ALDRIG våga hoppa bungijump. Men alla katastrofer är mycket mer skrämmande.

Log gott åt att du drog upp den största fisken!
Ha det gott, Lissen

Nukke sa...

Att du har hoppat !! Du är nog modig ! Jag skulle aldrig våga. Vacker ställe och vackra båda 2 fast Pompej har så sårglig historia !!!